BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 17, 2009

Pokok Kurma berbuah banyak terawal di Asia Tenggara

Percayakah anda? Pokok kurma boleh hidup berbuah di negara Asia Tenggara. Buktinya seperti dalam gambar-gambar yang tertera. Kesemuanya adalah yang hidup ditanam segar berbuah di tempat penyelidikan di Thailand selama 7 tahun yang lalu. Kini teknologi itu akan diperkenalkan tak lama lagi di Malaysia oleh salah seorang dari mereka. Beliau adalah rakyat Malaysia yang sudah lama berkecimpung dalam hal-hal perniagaan, pertanian, perikanan dan pelbagai lagi di negara Thailand. Beliau anggap Thailand adalah negara rumah ke-2 baginya. Beliau akan memperkenalkan pelbagai konsep pertanian terkini dan teknologi yang sebenar ke arah pertanian alaf baru.

GAMBAR - Pakar teknik pembenihan, penanaman dan pembuahan pokok kurma.

GAMBAR - sebelah atas berbuah muda dan dibawahnya berbuah hampir masak.

Gambar berikutnya menunjukkan pokok kurma yang sudah berbuah bagi musim-3. Jangka hayat pokok kurma boleh mencapai usia 80 ke 90 tahun lamanya. Berbuah lebat dan berkualiti hasilnya.
Pokok kurma jenis terbaru ini boleh mengeluarkan buah antara 7 hingga 8 bulan sekali setahun. Tempoh ia mula mengeluarkan buah adalah sekitar umurnya 2 1/2 ke 3 tahun. Hasil pengeluaran buahnya amat lumayan, menarik dan bermutu tinggi. Kini pokok-pokok kurma jenis berbuah ini akan mula ditanam di Malaysia dengan menggunakan kaedah-kaedah terkini.

Penasihat telah mula membuat pembenihan di Malaysia sejak setahun lalu. Ianya akan mula dipasarkan mulai bulan ini tetapi stok pokok (seperti gambar di sebelah) adalah terhad. Masa yang diperlukan untuk melakukan pembenihan adalah mengambil masa 2 tahun lebih. Penasihat memberi peluang kepada sesesiapa yang berminat secara pakej ataupun belian terus. Harga sepokok adalah RM650 hingga RM850 mengikut tempat kerana jenis ini ialah jenis mengeluarkan buah yang boleh dipasarkan hasilnya. Kos penghantaran adalah tanggungan pembeli. Khidmat nasihat akan diberi pada pembeli yang berminat.

Sesiapa yang berminat boleh menghubungi:-

En. Aziz 012-6556926
En. Nik Zamri 012-6680879 @ En. Azman 017-2728926

Atau
EMAIL : http://zzkasim@yahoo.co.uk/

2 comments:

zzkasim said...

saya begitu teruja bila lihat keyaan ini, kalau boleh berbuah di malaysia, memang hebat, tapi tak mustahil dengan kuasa allah. Dengan kemajuan teknologi terkini, orang lelaki pun boleh mengandungkan bayi....tiada apa yg mustahill

Unknown said...

memang benar. Zaman kini pun manusia dah mula klon haiwan terutama haiwan ternakan seperti lembu, kambing. Tidak mustahil akan datang ada manusia klon oleh manusia sendiri. Semuanya juga dengan izin kuasa ALLAH S.W.T. jua. Tapi beringatlah, itu semuanya tanda-tanda hari nak sampai penghujung. Beringatlah pada orang yang mengetahuinya.....